Wywiad z Mateuszem Bacańskim, Dyrektorem narodowym BNI Polska

Mamy przyjemność przedstawić Wam nasz wywiad z Mateuszem Bacańskim.
Obecnie Dyrektor narodowy w międzynarodowej korporacji – BNI.


Paweł Pawul: Mateusz, znamy się i współpracujemy blisko dekadę. Przez lata byłeś właścicielem Drukarni Aara i Promoholdingu. Przeszedłeś drogę od sprzedawcy do Prezesa który zarządza zespołem blisko 150 osób.


Jakbyś miał wymienić 3 najważniejsze rzeczy które wpływają na sukces w tej branży co by to było?

Mateusz Bacański: Sukces jest pojęciem wielowymiarowym i trudno go wyrazić za pomocą jednego kryterium. Na sukces w biznesie wpływa wiele różnych czynników. Według mnie przede wszystkim jest to jakość, rozumiana zarówno jako jakość oferowanych usług czy produktów, jak i jakość obsługi klienta. Druga kwestia to – terminowość i wywiązywanie się z danego słowa. A trzeci to pomysłowość, ponieważ w biznesie zwyciężają najbardziej kreatywne umysły.


P: Obecnie jesteś Dyrektorem Narodowym BNI Polska która skupia się na rozwijaniu biznesu poprzez rekomendacje. Dlaczego rekomendacje są aż tak ważne?

M: Rekomendacja to polecenie usług biznesowych – członek BNI kontaktuje osobę ze swojej grupy z klientem lub partnerem, który może potrzebować jej pomocy. Czasami rzeczywistość zmusza przedsiębiorców do tego aby szukać innych źródeł klientów. Niewiele firm może pozwolić sobie na dużą kampanię reklamową a konkurencja jest coraz większa. Przedsiębiorcy z którymi współpracujemy w BNI podkreślają, że klient z rekomendacji zostaje najczęściej stałym klientem i wpływa pozytywnie na płynność firmy. Wśród Członków BNI są właściciele firm, których nawet 90% klientów to klienci z rekomendacji BNI. Ludzie na całym świecie uwielbiają klientów z rekomendacji.


Dzięki działaniu w globalnej organizacji masz okazję obserwować różne rynki. Jaką widzisz przyszłość dla materiałów reklamowych w naszym kraju?

Porównując sytuację branży reklamowej w Polsce i  w krajach na całym świecie można zaobserwować wiele podobieństw. Zauważalne jest to, że nasz rodzimy rynek przyjmuje wzorce płynące z rynków zagranicznych i obserwuje najnowsze trendy, dopasowując je do oczekiwań polskich klientów. Patrząc na rynek branży reklamowej w Polsce widzę, jak z roku na rok przybywa firm zajmujących się materiałami reklamowymi, które dołączają do BNI. Nie podlega więc dyskusji fakt, że mamy do czynienia z dynamicznym wzrostem dla tej branży. Ludzi na całym świecie łączy przecież jedna cecha: każdy lubi otrzymywać i wręczać podarki, które są docenieniem i podkreśleniem ważności danej osoby, klienta czy partnera biznesowego.


Czy dostrzegasz jakieś wyraźne trendy i kierunek w którym pójdzie świat reklamy globalnie i lokalnie?

Żyjemy w czasach, w których klient jest coraz bardziej wymagający, oczekując, że usługi będą wykonane jak najszybciej, jak najlepiej i jak najtaniej. W branży materiałów reklamowych nadal najważniejszy jest jednak pomysł i kreatywność. Uważam, że najbardziej zauważalnym trendem jest personalizacja, którą można zaobserwować nie tylko w branży gadżetów reklamowych. Firmy nie zamawiają i nie wręczają już takich samych produktów promocyjnych, pragnąc, by obdarowana osoba poczuła się wyjątkowo po otrzymaniu prezentu, odnosząc wrażenie, że przekaz kierowany jest bezpośrednio do niej.


Czy Ty lubisz otrzymywać upominki reklamowe?

Bardzo lubię otrzymywać upominki reklamowe, które są miłym gestem. Zawsze jest to dla mnie znak, że kontrahent czy partner biznesowy docenia moją pracę i okres naszej współpracy. Szczególnie, gdy podarek nawiązuje do moich pasji czy zainteresowań.


Jaki upominek który otrzymałeś utkwił Ci najbardziej w pamięci?

Muszę przyznać, że jestem osobą bardzo praktyczną, więc doceniam upominki, które są użyteczne i będę mógł z nich korzystać na co dzień. Dlatego też utkwił mi w pamięci upominek, który otrzymałem podczas weekendowego pobytu w spa wraz z moją rodziną. Każdy z klientów spa otrzymywał pakiet powitalny, w którym znalazłem długopis sygnowany logo spa był b. wysokiej jakości,,. Mogłem więc podczas pobytu zapisywać nim swoje pomysły, inspiracje, robić notatki. Do dzisiaj przypomina mi o miłych chwilach spędzonych tam z rodziną.


Co Twoim zdaniem jest ważne przy planowaniu tego rodzaju zakupów (odzieży, gadżetów)?

Przed podjęciem decyzji o zakupie warto zadać sobie pytanie o cel, w jakim pragniemy zakupić materiały reklamowe. Do podstawowych czynników należy też funkcjonalność, użyteczność oraz budżet, jaki chcemy przeznaczyć na gadżety. Ważna jest również wspomniana wcześniej personalizacja upominku, czyli dostosowanie go do upodobań odbiorcy.


Mateusz na koniec pytanie o BNI Polska. Jakie są plany na najbliższe lata i czego CI życzyć ?

Naszym celem jest zrzeszanie 10 000 aktywnych przedsiębiorców, którzy będą co roku generować 1 000 000 000 dodatkowego biznesu z rekomendacji BNI dla swoich firm. W Polsce zrzeszamy już ponad 1900 rzetelnych przedsiębiorców, którzy tylko w 2017 roku wygenerowali 277 mln zł dodatkowej sprzedaży z z rekomendacji , więc uważam, że jest to bardzo dobra prognoza na przyszłość. Życzę sobie, by przedsiębiorcy działający w BNI dynamicznie rozwijali swoją działalność biznesową oraz by dzięki rekomendacjom obroty w ich firmach stale rosły.

Mateusz, w takim wypadku życzę aby plany ziściły się jak najszybciej.
Życzę CI udanego tygodnia.

Wywiad przeprowadził Paweł Pawul

Data publikacji: 19.03.2018